Experiența unui marketer cu GA4, certificarea Google și tips&tricks


Începând cu 1 iulie 2023, lumea analizei de date așa cum o știam noi s-a schimbat. GA4 este noul instrument oferit de Google pentru măsurarea și analizei traficului pe site, care înlocuiește veteranul Universal Analytics, platformă alături de care putem spune, fără echivoc, că am crescut în ultimii 15 ani.

Silvia Zanfir este PPC Lead în cadrul echipei noastre, cu o experiență de peste 15 ani în digital marketing și ecommerce, și ne povestește astăzi despre cum a fost experiența ei de învățare a noii platforme și examenul de certificare GA4. În plus, Silvia a pregătit pentru voi 3 informații utile în ceea ce privește utilizarea noi platforme.

Silvia Zanfir,

PPC Lead, Optimized

Interviu

Q: Silvia, cum a fost întâlnirea cu GA4?
A: Trebuie să mărturisesc că în primele zile am simțit o oarecare teamă și rezistență deoarece era o platformă diferită, dar după 2 zile de training lucrurile s-au clarificat și am început să privesc GA4 cu mai multă curiozitate și entuziasm. M-a ajutat foarte mult pe atunci că am reușit să identific rapoartele sau modurile prin care îmi pot extrage informațiile de care aveam nevoie în Universal Analytics. Chiar dacă în noua versiune GA4 sunt câteva schimbări privind anumiți metrici și dimensiuni, mă descurc foarte bine în a identifica acum cel puțin ceea ce foloseam înainte.

Q: Cum au întâmpinat companiile cu care lucrezi GA4?
A: În mod cert, încă de anul trecut GA4 a fost provocare pentru toată lumea și este de înțeles. O bună parte dintre companii au preferat să mai amâne puțin tranziția anul trecut deoarece platforma mai avea mici bug-uri și necesita un proces de învățare.

Q: Ce aduce nou GA4?
A: Cred că cel mai important aspect de menționat este că de data aceasta accentul se pune pe evenimentele declanșate de către utilizatori, mai puțin pe sesiunile acestora. Chiar dacă în marketing vorbim de ceva vreme de importanța relevanței mesajului pentru stadiul de achiziție în care se află utilizatorul, în realitate, fără un instrument care să ne obișnuiască să gândim mai mult în termeni de “de ce”, “cum” și mai puțin “cât”, este dificil.
Apoi, GA4 colectează atât date de pe site-uri web, cât și de pe aplicații pentru a înțelege mai bine parcursul clienților. Nu în ultimul rând, printre avantajele GA4 sunt măsurarea fără cookie-uri și modelele de comportament și conversie.

Q: Cum te-ai pregătit pentru a obține certificarea GA4?
A: Certificarea GA4 și materialele de studiu se găsesc în SkillShop și sunt disponibile gratuit. Pe lângă acestea, am avut un plan de învățare care a cuprins atât training individual, cât și studiul într-o platformă internațională.

Q: Ce i-ai sfătui pe cei care se apucă de studiul GA4?
A: Să renunțe la tendința de a îl compara cu Universal Analytics. UA este istorie.

3 metrici pe care nu îi mai găsești (ușor) în GA4

Bounce rate-ul în GA4

Te-ai întrebat cum găsești bounce rate-ul în GA4? Nicio grijă, ți-am pregătit mai jos un mic tutorial.

Raportul standard în GA4 arată acum astfel:

Engagement rate este procentul de sesiuni angajate pe site sau în aplicația mobilă. Bounce rate (rata de respingere sau procentul de sesiuni care nu au fost angajate în nicio interacțiune cu pagina), cu care eram obișnuiți, este opusul ratei de engagement. O sesiune engaged este o sesiune care durează 10 sec. sau mai mult, are unul sau mai multe evenimente de conversie sau are două sau mai multe vizualizări de pagină / ecran. Dacă utilizatorul nu îndeplinește o sesiune engaged (deci nu îndeplinește criteriile de mai sus), atunci GA4 contorizează sesiunea ca respingere.

Dacă ești familiarizat cu bounce rate și cauți răspuns la întrebarea “Cum adaug bounce rate în raportul meu?” o poți face editând raportul și adăugând metric-ul “Bounce rate”.

Raportul customizat care include Bounce rate arată astfel:

Rata de conversie în GA4

Dacă ai un magazin online sau lucrezi în ecommerce cu siguranță ești interesat de un răspuns rapid la întrebarea “Unde văd rata de conversie de pe site în GA4?”. O poți adăuga editând raportul și adăugând metricul “Session conversion rate”. Acesta este similar cu cel pe care îl cunoșteai în Universal Analytics.

Raportul customizat care include Session conversion rate arată astfel:

Tranzacțiile în GA4

În GA4 o conversie înseamnă orice eveniment valoros declanșat pe site-ul tău. De exemplu, o cumpărătură sau abonarea la un newsletter. Depinde doar de tine ce dorești să marchezi ca fiind conversie în procesul de implementare a evenimentelor înregistrate de GA4. Pentru proprietarii de magazine online sau pentru specialiștii de marketing care lucrează pentru un ecommerce, o conversie înseamnă o tranzacție, prin urmare aceștia ar trebui să urmărească evenimentul Purchase. Îl poți accesa selectând din drop-down “Purchase”.

La final, cei 3 metrici bounce rate, conversion rate și purchase arată astfel în raportare:

Despre Optimized

Echipa Optimized este formată din experți în domeniul Performance Marketing, în special în eCommerce. Zi de zi ne informăm și continuăm să aflăm mai multe despre clienții noștri și despre necesitățile acestora. Mergem pe principiul de a anticipa rezultatele și evoluția unui business, pentru succesul lor și al nostru. Împreună.