Tendințe în PPC Marketing și în Marketing-ul Digital în 2021


În acest articol îți prezentăm tendințele ce vor impacta zonele de PPC advertising, PPC marketing, strategiile de e-commerce performance marketing și nu numai.

Rolul pandemiei  

Datorită efectelor cauzate de pandemia de Coronavirus în anul 2020, tendința utilizatorilor de a face achiziții online a explodat. Mulți comercianți cu magazine fizice consacrate au fost nevoiți să mute aproape întreaga operațiune  în mediul online.

Spunem “datorită” fiindcă acest lucru a făcut ca veniturile multor companii sa creasca înzecit iar bugetele care în mod normal reprezentau chirii, salarii și alte cheltuieli pentru a întreține un magazin fizic au fost optimizate și calculate pentru vizibilitatea în mediul online. Deși trendul de a avea un magazin e-commerce este mai vechi, beneficiile sunt din ce în ce mai mari și mai vizibile. 

Se estimează că veniturile globale în vânzările online vor ajunge undeva la 6.54 trilioane $, în comparație cu veniturile din 2019 estimate la 3.53 trilioane $. Este o creștere majoră care aduce cu sine și noi posibilități de optimizare (în special pentru campaniile agentiilor de marketing online) și evolutie a magazinelor online. 

Voice Search SEO/PPC

Printre cele mai promițătoare tendințe in 2021 se afla optimizarea pentru cautarile vocale (Voice SEO & PPC), susținute de device-uri precum Amazon Alexa, Google Smart Home, Google Assistant, Siri și altele. Accentul se va pune pe optimizarea Voice SEO a conținutului site-urilor iar în sfera de PPC / Performance Marketing, pe cuvintele cheie mai relevante și mai nișate, pentru ca utilizatorul sa gasesca cat mai repede și simplu ceea ce căută.

Optimizarea campaniilor PPC va avea la bază un nou tip de keyword bazat pe locație, distanță, dorință și alte modificări personalizate.

Un exemplu ar fi o cautare pentru cea mai apropiată benzinărie. In mod normal, cuvântul cheie ar fi benzinarie – acum, mai relevant este benzinărie pe ruta mea sau benzinărie în apropiere

AI/Machine Learning Algorithms

Tendința va fi susținută și de algoritmii de căutare ce vor avea la baza inteligență artificială și tehnologia de machine learning (MLA) unde, spre deosebire de sistemul de targetare din trecut, acesta va intui nevoile utilizatorului și va studia pattern-urile zilnice pentru a-i oferi rezultate și mai relevante nevoilor lui și cautărilor lui.

Google Page Experience Update – GPex

Noul update Google va schimba radical interacțiunea dintre website și utilizator, atât la nivel de infrastructură cât și la nivel de design UI/UX. GPex va măsura foarte multe aspecte în care utilizatorul va interacționa cu o pagina web în urma unei căutări sau în urma unei reclame dintr-o campanie PPC.

Conform Google, accentul va fi pus pe noul definit Engagement rate, care înlocuiește ”Bounce rate” și va avea ca metrice timpul de staționare pe site (Dwell rate) – minim 10 secunde sau 2 interacțiuni, relevanța paginilor vizitate, interacțiunea userului în pagina (scroll, content view, click etc). 

Automatizarea eCommerce & Sustenabilitatea

Noile schimbări vor avea ca rezultat optimizarea structurii logistice a unei companii ce funcționeaza pe o platforma eCommerce. Fluxul în creștere va trebui susținut de sisteme de automatizare a stocurilor, de packing & shipping, de call center și suport pana la sistemele de producție a produselor comercializate.

Deși pare un paradox, accentul se va pune foarte mult și pe sustenabilitatea efectiva a sistemului de achizitie și producție – de la amprentă ecologică și sisteme free trade pana la marketingul digital si offline nonconformist targetat pe culturi și subculturi.

Reglementari noi pentru PPC in 2021

În 2021 vom vedea câteva schimbări la nivelul de raportare, metrici de audiență și canale de propagare a campaniilor de reclame plătite.

În prima audiență este decizia Apple unde, în urma noului update iOS 14, utilizatorii vor fi intampinati de un prompt în care li se va comunica dacă își vor da acordul explicit pentru colectarea datelor adiționale si a preferintelor – lucru ce va impacta rapoartele din Facebook, mai exact din Pixel, unde gradul de acuratețe pentru retargeting si de măsurare a conversiilor va fi mult mai mic.

Whatsapp a provocat o migrare în masa a utilizatorilor lor la serviciile competiției, în urma schimbarilor la Termenii și Condițiile aplicației. În esență, paragraful care garanta că datele și conversațiile dintre utilizatori sunt private, a fost înlocuit cu unul care permite dezvăluirea de informații, preferințe și date relevante pentru aplicațiile third party care cer aceste lucruri – inclusiv Facebook.

În mare parte, migrarea la noile reglementări a fost deja facută în 2014 pentru toți utilizatori de atunci a aplicației Whatsapp, aceasta nouă schimbare fiind amânată cu 3 luni din cauza revoltei generale a utilizatorilor (pentru Mai 2021). În Comunitatea Europeană update-ul nu va fi încă implementat datorită normelor GDPR în vigoare.

Cert este că, din punct de vedere al marketing-ului, Whatsapp este o platforma valoroasă cu un real-estate de reclame cu potențial enorm. În momentul de față, in Romania, este introdusă opțiunea pentru a permite publicarea reclamelor pe Whatsapp dar nu este încă disponibilă.

Facebook a anunțat că își elimină opțiunea pentru fereastra de atribuire de 28 de zile pentru reclamele de pe Facebook, ceea ce va însemna că marketerii nu vor mai putea urmări acțiunile directe bazate pe campaniile lor pe o perioadă mai lungă.

In esență, modelele de atribuire utilizează puncte de contact specificate în procesul de publicitate Facebook pentru a oferi informații mai specifice pentru metricul ales. Acest lucru, în anumite privințe, permite specialiștilor în marketing să obțină mai multe informații despre impactul real pe care l-au avut anunțurile lor, pe baza acestui element. Dar acum, această capacitate va fi limitată la 7 zile cu o prezentare mai generala decât am fost obisnuiti.

Facebook afirmă, de asemenea, că „în mod specific”, aceste modificări vor limita capacitatea de a:

  • Difuza eficient anunțuri catre utilizatori 
  • Măsura și raporta conversiile de la anumiți utilizatori 
  • Atribui cu precizie conversiile de la utilizatorii de iOS 14
  • Prezice și optimiza costul pe acțiune în timp și de a aloca eficient bugetele

Event limits

Facebook vă va limita la 8 evenimente de conversie pe domeniu. Aceasta include evenimente pixel, cum ar fi conversii și vizualizări de pagină și conversii personalizate –  dacă aveți anunțuri optimizate pentru evenimente care nu sunt printre primele 8, acestea vor fi întrerupte.

Evoluția si accentul continuu a ”clipului video” ca suport dominant de reclamă

În 2016, Mark Zuckerberg a declarat că Facebook ar putea fi în mare parte video până în 2021 și cu siguranță vedem efectele pe măsură ce trecem în 2021.

Potrivit WordStream, „Videoclipul reprezintă în medie 10% din costul reclamelor cu carusel sau cu o singură imagine”.

Potrivit lui Jeff Bullas, în comparație cu o postare statică, utilizatorii vor petrece, de asemenea, de 5 ori mai mult timp pe o postare care conține un videoclip.

Potrivit acestei date, aproape 69% dintre specialiștii în marketing spun că anunțurile video au un ROI mai mare decât anunțurile imagine și textul simplu pe Facebook.

Evoluția grupurilor Facebook și a anunțurilor de grup Facebook

În timpul Super Bowl LIVE, Facebook a cheltuit aproximativ 10 milioane de dolari pentru a difuza o reclamă de 60 de secunde, cu singurul obiectiv de a promova grupurile Facebook.

În plus, Facebook a trecut recent printr-o reproiectare pentru a pune mai mult accent pe grupuri, plasându-le în bara de navigație și oferind postărilor din cadrul grupurilor un feed bazat pe algoritmi.

Și dacă Facebook face all-in o funcție precum grupurile, probabil că ar trebui să o urmăm.

Facebook a testat, în relativ secret, anunțurile de grup Facebook încă de la sfârșitul anului 2019.

Și odată cu creșterea continuă a popularității grupurilor și prin presiunea Facebook de a le face o parte importantă a site-ului, nu am fi surprinși dacă vor lansa anunțuri pentru Facebook Groups în 2021.

Un indiciu evident a fost mutarea facuta de Facebook către un feed bazat pe algoritmi în grupuri. Acolo unde există un algoritm, nu există o implicare mai bună în ceea ce privește generarea de bani.

Îmbunătățirea sau adăugarea formatelor de anunțuri

În prezent, există aproximativ 16 tipuri de anunțuri pe Facebook:

  • Image
  • Video
  • Page Likes
  • Lead Generation
  • Carousel
  • Collection
  • Engagement
  • Slides
  • Instant experience (fost Canvas)
  • Dinamic
  • Messenger
  • Stories
  • Playable
  • AR ads
  • App Installs
  • Branded Content
  • Search Ads

Deși majoritatea acestor tipuri de anunțuri nu sunt noi, Facebook continuă să le rafineze pentru o experiență mai bună a utilizatorului și un rezultat mai bun pentru agenții de publicitate.

De exemplu, în ultima perioadă, Facebook a continuat să-și actualizeze tipurile de anunțuri prin:

  • Adăugarea sondajelor la anunțurile video
  • Lansarea aplicației mobile Creator Studio
  • Actualizarea anunțurilor Story cu posibilitatea de a începe conversații în Messenger
  • Permiterea marketerilor să trimită trafic către un shopping experience optimizat pentru mobil, pe platformă, pentru anunțuri cu stoc generat automat
  • Adăugarea mai multor opțiuni de text
  • Extinderea anunțurilor dinamice pentru produse

Astfel, pentru publicitatea pe Facebook în 2021, ne putem aștepta să apară mai multe actualizări la formatele de anunțuri pe care le cunoaștem și, eventual, la noi formate de anunțuri, cum ar fi anunțurile Group Ads.

Ne așteptăm să vedem mult mai multe reclame de realitate augmentată de la mărci mari care adancesc utilizatorii în experiența unui produsului și mai multe instrumente de la Facebook pentru a face reclame mai ușoare.

Pentru companiile mici, ne așteptăm la o creștere a utilizării anunțurilor video și la mai multe instrumente, cum ar fi sondajele lansate de pe Facebook, pentru a face anunțurile video și mai atractive.

La fel ca și Google, Facebook va pune accent mai mare pe experiența utilizatorului – UX Feedback

Facebook folosește o varietate de informații, inclusiv sondaje din partea persoanelor care v-au achiziționat produsele pentru a vă ajuta să verificați dacă reprezentați cu exactitate produsele livrate clienților.

Apoi, acora un scor de feedback bazat pe aceste informații.

Scorul dvs. de feedback al clienților este un rating între 0 și 5, 0 fiind cel mai slab scor și 5 fiind cel mai bun.

Potrivit Facebook:

  • Pentru pagini mai vechi de un an:

Dacă scorul paginii scade între 1 și 2, pagina va vedea o penalitate de livrare aplicată anunțurilor sale.

Aceasta înseamnă că anunțurile vor ajunge la mai puțini oameni pentru același buget.

Dacă scorul paginii scade sub 1, nu va fi permisă publicitatea.

  • Pentru pagini mai mici de un an:

Dacă scorul paginii scade sub 2, nu va fi permisă publicitatea.

Pentru a verifica scorul de feedback, poti accesa: https://www.facebook.com/ads/customer_feedback/și alegeți pagina de Facebook.

În prezent, scorul de feedback vizează conturile care vând produse, dar ne așteptăm ca scorul de feedback să evolueze pentru a asigura satisfacția clienților și pentru conturile care oferă un serviciu sau diverse.